Univ.-Prof. Dr. phil. Iring Koch

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Adresse
Institut für Psychologie
RWTH Aachen
Jägerstraße 17-19
D-52056 Aachen


Büro: Raum 202

Sprechstunde: nach Vereinbarung

(nur nach Voranmeldung; für Lehramtsprüfungen bitte mit Frau Roder, Sekretariat, Kontakt aufnehmen)

Kontakt:
Tel.: 0241/80-96012
Fax.: 0241/80-92318

E-Mail: koch @ psych.rwth-aachen.de

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Lehrbuch:

Lehrbuch 

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CV (pdf)

Forschungsinteressen - Research interests

  • Aufmerksamkeit, Informationsverarbeitung und Handlungsplanung- Attention, information processing and action control
  • Kognitive Kontrolle und Aufgabenkoordination (Multitasking) - Cognitive control and human multitasking
  • Bilinguale Sprachproduction - Bilingual control and language switching
  • Kompatibilität und Interferenz in Wahrnehmung und Handlung - Compatiblity and interference in perception and action 
  • Implizites Lernen, motorisches Lernen - Implicit learning, motor learning

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Drittmittel-Forschungsprojekte (DFG, BMBF und G.I.F.) - Funding

  • Die DFG hat Prof. Dr. Iring Koch gemeinsam mit Prof. Dr. Andrea Kiesel (Psychologie, Universität Würzburg) und Prof. Dr. Hermann Müller (Bewegungswissenschaft, Universität Gießen) einen Antrag auf Einrichtung eines Schwerpunktprogramms (SPP) zum Thema "Human Multitasking" bewilligt (SPP 1772 "Human performance under multiple cognitive task requirements"). Das SPP wird in 2015 seine Arbeit aufnehmen.
  • DFG-Projekt (KO 2045/15-1; Mitantragsteller Prof. Klaus Willmes und Prof. Walter Sturm): Crossmodale selektive Aufmerksamkeit und Inhibition beim Aufgabenwechsel: Studien zu modalitätsspezifischen Prozessen in der kognitiven Kontrolle (Mitarbeiterin: Magali Kreutzfeldt M.Sc.; Laufzeit: 2013-2015) 
  • DFG-Projekt (KO 2045/11-1; Gemeinschaftsprojekt, Mitantragstellerin Dr. Janina Fels): Intentionales Wechseln der auditiven selektiven Aufmerksamkeit (Mitarbeiterin: Dipl.-Psych. Vera Lawo; Laufzeit: 2011-2014) 
  • DFG-Projekt (KO 2045/9-1): Kognitive Aufgabenrepräsentation: Input-Output (I-O) Modalitätskompatibilität als Determinante von Aufgabeninterferenz (Mitarbeiterin: Dipl.-Psych. Denise N. Stephan; Laufzeit 2009-2014)
  • BMBF-Projekt: Common coding in the perception and the execution of socially relevant actions (Mitarbeiterin: Dr. Ellen Otte; 2008-2011)
  • DFG-Projekt (KO 2045/6-1): Task-set decay, response set, and action monitoring (Mitarbeiterin: Dipl.-Psych. Himeh Horoufchin; 2007-2010)
  • DFG-Projekt (KO 2045/4-3; Mitantragstellerin Dr. A. M. Philipp): Response selection account of task-set shifting (Mitarbeiterin Dipl.-Psych. Sarah Lukas; Abschluss 2009)
  • DFG-Projekt (KO 2045/4-2): Response selection account of task-set shifting (Mitarbeiterin: Dipl.-Psych. Andrea M. Philipp; 2003-2005)
  • DFG-Projekt (KO 2045/4-1): Response selection account of task-set shifting (Mitarbeiterin: Dipl.-Psych. Andrea M. Philipp; 2001-2003)
  • German-Israeli Foundation for Scientific Research and Development (G.I.F; Research grant No. G.- 635-88.4/1999; Mitantragsteller Dr. Nachshon Meiran, Prof. Wolfgang Prinz, Prof. D. Ives von Cramon): Neurocognitive analysis of executive functions in task switching (Abschluss 2003)

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Associate Editor:

Member of the editorial board:

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Selected recent publications 2010 - now (see here for a complete publication list, as of June 20, 2014)

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  • Bendixen, A., & Koch, I. (2014). Editorial for special issue: Auditory attention: Merging paradigms and perspectives. Psychological Research, 78, 301-303. DOI 10.1007/s00426-014-0562-8
  • Huestegge, L., Pieczykolan, A., & Koch, I. (in press). Talking while looking: On the modularity of output systems. Cognitive Psychology.
  • Koch, I., & Lawo, V. (in press). The flip side of the auditory spatial selection benefit: Larger attentional mixing costs for target selection by ear than by gender in audi-tory task switching. Experimental Psychology.
  • Declerck, M., Koch, I., & Philipp, A. M. (in press). What is required to instigate language interference resolution? Evidence from sequential predictability effects in language switching. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition.
  • Lawo, V., Fels, J., Oberem, J., & Koch, I. (2014). Intentional attention switching in dichotic listening: Exploring the efficiency of nonspatial and spatial selection. Quarterly Journal of Experimental Psychology. doi: 10.1080/17470218.2014.898079 (online first publication)
  • Lawo, V., & Koch, I. (2014). Dissociable effects of auditory attention switching and stimulus-response compatibility. Psychological Research, 78, 379-386. DOI: 10.1007/s00426-014-0545-9
  • Koch, I., & Lawo, V. (2014). Exploring temporal dissipation of attention settings in auditory task switching. Attention, Perception & Psychophysics, 76, 73-80.
  • Declerck, M., Philipp, A. M., & Koch, I. (2013). Bilingual control: Sequential memory in language switching. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition, 39, 1793-1806.
  • Jost, K., De Baene, W., Koch, I., & Brass, M. (2013). A review of the role of cue processing in task switching. Zeitschrift für Psychologie, 221, 5-14.
  • Koch, I., & Brass, M. (2013). Task switchingMaturation of a paradigm [Editorial]. Zeitschrift für Psychologie (Special Issue “Task Switching”), 221, 1-4.
  • Huestegge, L., & Koch, I. (2013). Constraints in task-set control: Modality dominance patterns among effector systems. Journal of Experimental Psychology: General, 142, 633-637.
  • Lawo, V., Philipp, A. M., Schuch, S., & Koch, I. (2012). The role of task preparation and task inhibition in age-related task-switching deficits. Psychology & Aging, 27, 1130-1137.
  • Koch, I., Lawo, V., Fels, J., & Vorländer, M. (2011). Switching in the cocktail party – Exploring intentional control of auditory selective attention. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 37, 1140-1147. (pdf)
  • Horoufchin, H., Philipp, A. M., & Koch, I. (2011). The dissipating task-repetition benefit in task switching: Task-set decay or temporal distinctiveness? Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 37, 455-472. (pdf)
  • Kiesel, A., Steinhauser, M., Wendt, M., Falkenstein, M., Jost, K., Philipp, A. M., & Koch, I. (2010). Control and interference in task switching—A review. Psychological Bulletin, 136, 849-874. (pdf)
  • Koch, I., Gade, M., Schuch, S., & Philipp, A. M. (2010). The role of inhibition in task switching: A review. Psychonomic Bulletin & Review, 17, 1-14. (pdf)
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    Lehre - Teaching

    Lernen und Denken; Kognitive Neurowissenschaft; Kognition und Handlung; Kognitionspsychologische Forschung; Exekutive Funktionen; Projektseminar; Experimentalpsychologisches Praktikum; Empirie-Praktikum; Forschungskolloquium

    (Frühere Lehrveranstaltungen u.a. Vorlesungen zu: Geschichte der Psychologie; Gedächtnis; Aufmerksamkeit; Informationsverarbeitung und kognitive Ergonomie)