Univ.-Prof. Dr. phil. Iring Koch

WebBild
Adresse
Institut für Psychologie
RWTH Aachen
Jägerstraße 17-19
D-52056 Aachen


Büro: Raum 202

Sprechstunde: nach Vereinbarung

(nur nach Voranmeldung; für Lehramtsprüfungen bitte mit Frau Roder, Sekretariat, Kontakt aufnehmen)

Kontakt:
Tel.: 0241/80-96012
Fax.: 0241/80-92318

E-Mail: koch @ psych.rwth-aachen.de

(Achtung: Bitte Leerzeichen in der E-Mail Adresse entfernen --- Note: Please remove spaces in the above email address)

Lehrbuch:

Lehrbuch 

__________________________________________________________________________________________________________________________

CV (pdf)

Forschungsinteressen - Research interests

  • Aufmerksamkeit, Informationsverarbeitung und Handlungsplanung- Attention, information processing and action control
  • Kognitive Kontrolle und Aufgabenkoordination (Multitasking) - Cognitive control and human multitasking
  • Bilinguale Sprachproduction - Bilingual control and language switching
  • Kompatibilität und Interferenz in Wahrnehmung und Handlung - Compatiblity and interference in perception and action 
  • Implizites Lernen, motorisches Lernen - Implicit learning, motor learning

__________________________________________________________________________________________________________________________

Drittmittel-Forschungsprojekte (DFG, BMBF und G.I.F.) - Funding

  • Die DFG hat Prof. Dr. Iring Koch gemeinsam mit Prof. Dr. Andrea Kiesel (Psychologie, Universität Würzburg) und Prof. Dr. Hermann Müller (Bewegungswissenschaft, Universität Gießen) einen Antrag auf Einrichtung eines Schwerpunktprogramms (SPP) zum Thema "Human Multitasking" bewilligt (SPP 1772 "Human performance under multiple cognitive task requirements"). Das SPP wird in 2015 seine Arbeit aufnehmen.
  • DFG-Projekt: Exploring modality-specificity and conceptual generalization of response-effect anticipation (PI Iring Koch; mitverantwortliche Person: Dr. Andrea M. Philipp; Kooperationspartner: Dr. Arnaud Badets, Université de Poitiers, FR) (Beginn Dezember 2014.)
  • DFG-Projekt: Crossmodale selektive Aufmerksamkeit und Inhibition beim Aufgabenwechsel: Studien zu modalitätsspezifischen Prozessen in der kognitiven Kontrolle (PI Iring Koch; Mitantragsteller Prof. Klaus Willmes und Prof. Walter Sturm) (Mitarbeiterin: Magali Kreutzfeldt M.Sc.; 2013-2015) 
  • DFG-Projekt: Intentionales Wechseln der auditiven selektiven Aufmerksamkeit (PI Iring Koch; Gemeinschaftsprojekt, Mitantragstellerin Dr. Janina Fels; 2011-2014) 
  • DFG-Projekt: Kognitive Aufgabenrepräsentation: Input-Output (I-O) Modalitätskompatibilität als Determinante von Aufgabeninterferenz (2009-2014)
  • BMBF-Projekt: Common coding in the perception and the execution of socially relevant actions (2008-2011)
  • DFG-Projekt: Task-set decay, response set, and action monitoring (2007-2010)
  • DFG-Projekt: Response selection account of task-set shifting (2001-2007)
  • German-Israeli Foundation for Scientific Research and Development (G.I.F; Mitantragsteller Dr. Nachshon Meiran, Prof. Wolfgang Prinz, Prof. D. Ives von Cramon): Neurocognitive analysis of executive functions in task switching (2001-2003)

__________________________________________________________________________________________________________________________

Associate Editor:

Member of the editorial board:

__________________________________________________________________________________________________________________________

Selected recent publications 2010 - now (see here for a complete publication list, as of December 19, 2014)

Copyright notice: Bitte beachten Sie, dass die zur Verfügung gestellten Dokumente nur verfügbar gemacht werden, um eine nicht-kommerzielle Verbreitung wissenschaftlicher Arbeit zu Studienzwecken zu ermöglichen. Beim Zugriff gelten die Konditionen der Rechteinhaber (The following documents have been posted on this web site to facilitate the timely dissemination of scholarly work to individuals for personal research and study. You may not repost or reproduce any of the documents, in whole or in part, in any medium, without the explicit permission of the copyright holder.)

  • Badets, A., Koch, I., & Philipp, A. M. (in press). A review of ideomotor approaches to perception, cognition, action, and language: Advancing a cultural recycling hypothesis. Psychological Research.
  • Stephan, D. N., & Koch, I. (2014). Tactile stimuli increase effects of modality compatibility in task switching. Experimental Psychology, in press.
  • Bendixen, A., & Koch, I. (2014). Editorial for special issue: Auditory attention: Merging paradigms and perspectives. Psychological Research, 78, 301-303. DOI 10.1007/s00426-014-0562-8
  • Lukas, S., Philipp, A. M., & Koch, I. (2014). Crossmodal attention switching: Auditory dominance in temporal discrimination tasks. Acta Psychologica, 153, 139-146. doi: 10.1016/j.actpsy.2014.10.003.
  • Huestegge, L., Pieczykolan, A., & Koch, I. (2014). Talking while looking: On the modularity of output systems. Cognitive Psychology, 73, 72-91.
  • Declerck, M., Koch, I., & Philipp, A. M. (in press). What is required to instigate language interference resolution? Evidence from sequential predictability effects in language switching. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition.
  • Lawo, V., Fels, J., Oberem, J., & Koch, I. (2014). Intentional attention switching in dichotic listening: Exploring the efficiency of nonspatial and spatial selection. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 67, 2010-2024. doi: 10.1080/17470218.2014.898079
  • Koch, I., & Lawo, V. (2014). Exploring temporal dissipation of attention settings in auditory task switching. Attention, Perception & Psychophysics, 76, 73-80.
  • Jost, K., De Baene, W., Koch, I., & Brass, M. (2013). A review of the role of cue processing in task switching. Zeitschrift für Psychologie, 221, 5-14.
  • Koch, I., & Brass, M. (2013). Task switchingMaturation of a paradigm [Editorial]. Zeitschrift für Psychologie (Special Issue “Task Switching”), 221, 1-4.
  • Huestegge, L., & Koch, I. (2013). Constraints in task-set control: Modality dominance patterns among effector systems. Journal of Experimental Psychology: General, 142, 633-637.
  • Lawo, V., Philipp, A. M., Schuch, S., & Koch, I. (2012). The role of task preparation and task inhibition in age-related task-switching deficits. Psychology & Aging, 27, 1130-1137.
  • Koch, I., Lawo, V., Fels, J., & Vorländer, M. (2011). Switching in the cocktail party – Exploring intentional control of auditory selective attention. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 37, 1140-1147. (pdf)
  • Horoufchin, H., Philipp, A. M., & Koch, I. (2011). The dissipating task-repetition benefit in task switching: Task-set decay or temporal distinctiveness? Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 37, 455-472. (pdf)
  • Kiesel, A., Steinhauser, M., Wendt, M., Falkenstein, M., Jost, K., Philipp, A. M., & Koch, I. (2010). Control and interference in task switching—A review. Psychological Bulletin, 136, 849-874. (pdf)
  • Koch, I., Gade, M., Schuch, S., & Philipp, A. M. (2010). The role of inhibition in task switching: A review. Psychonomic Bulletin & Review, 17, 1-14. (pdf)
  • __________________________________________________________________________________________________________________________

    Lehre - Teaching

    Lernen und Denken; Kognitive Neurowissenschaft; Kognition und Handlung; Kognitionspsychologische Forschung; Exekutive Funktionen; Projektseminar; Experimentalpsychologisches Praktikum; Empirie-Praktikum; Forschungskolloquium

    (Frühere Lehrveranstaltungen u.a. Vorlesungen zu: Geschichte der Psychologie; Gedächtnis; Aufmerksamkeit; Informationsverarbeitung und kognitive Ergonomie)